Părinții copilăriei mele
PREDOSLOVIE Schitul „Duminica Tuturor Sfinţilor” – Bucium a fost întemeiat ca metoc al Schitului „Prodromul”, din Sfântul Munte Athos, după unii istorici în anul 1853, după alţii, în 1863, de Arhischimonahul Nifon Ionescu, în timpul şi pe moşia domnitorului Grigorie Alexandru Ghica al II-lea. De numele acestui domnitor se leagă şi începuturile Schitului „Prodromul”, din Sfântul Munte Athos, pe care l-a susţinut cu bani, terenuri şi daruri de tot felul prin Epitropia „...
PREDOSLOVIE Schitul „Duminica Tuturor Sfinţilor” – Bucium a fost întemeiat ca metoc al Schitului „Prodromul”, din Sfântul Munte Athos, după unii istorici în anul 1853, după alţii, în 1863, de Arhischimonahul Nifon Ionescu, în timpul şi pe moşia domnitorului Grigorie Alexandru Ghica al II-lea. De numele acestui domnitor se leagă şi începuturile Schitului „Prodromul”, din Sfântul Munte Athos, pe care l-a susţinut cu bani, terenuri şi daruri de tot felul prin Epitropia „Sfântul Spiridon” – Iaşi. Însă Grigorie Alexandru Ghica al II-lea nu a fost singurul ctitor al schitului athonit, ci au mai fost şi alţi ctitori care au contribuit la ridicarea aşezământului monahal din Athos, prin metocul din Bucium - Iaşi; un nume de referinţă este cel al artistului dramatic Constantin Bălănescu, care şi-a donat toată averea, formată din bani, case şi terenuri, celor două aşezăminte. Sigur, de prosperitatea metocului ieşean depindea prosperitatea Schitului „Prodromul”, din Sfântul Munte Athos. Nu trebuie neglijat faptul că, în atragerea daniilor pentru cele două schituri, un rol important l-a avut ctitorul principal, Arhischimonahul Nifon Ionescu, pe care, din păcate, după secularizarea averilor bisericilor greceşti, făcută de Alexandru Ioan Cuza (1859-1866) – părinţii şi fraţii l-au izgonit în ţară. De altfel, secularizarea a dus la nenumărate neînţelegeri în obştea Schitului „Prodromul”. Aşa se face că Mitropolitul Pimen Georgescu, văzând neînţelegerile dintre vieţuitorii din obştea schitului, în anul 1917 ridică metocul ieşean la rang de schit. Metocul, fiind până atunci stavropighie a Schitului „Prodromul”; la început, metocul a fost condus de un metocar, care era însărcinat cu strângerea daniilor pentru schitul athonit, în timp ce lucrările câmpului erau făcute de alţi călugări ce aparţineau Sfântului Munte. Prezenţa călugărilor athoniţi a impus, încă din anul 1863, transformarea unei camere mai mari, din cele existente, în paraclis, pentru a fi locul de pravilă al călugărilor şi pentru ca să se oficieze slujbele din duminici şi sărbători; paraclisul fiind sfinţit, în 1871, de Mitropolitul Moldovei Calinic Miclescu. Până la numirea Părintelui Hrisostom Apostolache, ca egumen al schitului, în istoria acestui metoc şi a celorlalte metocuri – Şorogari, Zanea, Arva-Odobeşti şi Ţifeşti-Panciu – s-au perindat foarte mulţi metocari, printre care: Schimonahul David Bentu, Ieromonahul Sofronie Niculescu, Monahul Nicanor Nica, Arhimandritul Anechit Dumitriu şi alţii. Un nume de referinţă, care apare în lista metocarilor, între anii 1860-1863 – deci în perioada dintru început a metocului – este cel al Cuviosul Antipa de la Calapodeşti, astăzi trecut în rândul sfinţilor. Moaştele sale se află în Mănăstirea Valamo de pe Lacul Ladogo, nu departe de Sankt Petersburg; Sfântul Antipa ar fi trăit o bucată de timp şi în mănăstirea din Novgorod. Aşadar, după multe frământări prin care a trecut metocul Bucium, în anul 1939, după zece ani de la revenirea în ţară a Părintelui Hrisostom Apostolache, Mitropolitul Irineu Mihălcescu, dorind să pună Schitul Bucium în rânduială, l-a numit ca egumen. Mai târziu, în 1952, în timpul Mitropolitului Sebastian Rusan, la propunerea Părintelui Hrisostom Apostolache, s-a început construirea unui paraclis, după un plan al arhitectului bucureştean Dimitrie Simotea; lucrările finalizându-se în anul 1954. În acelaşi an, a fost sfinţit de Mitropolitul Sebastian Rusan. După strămutarea la cele veşnice a Mitropolitului Sebastian Rusan, în 1957, în scaunul de Mitropolit al Moldovei şi Sucevei, Sfântul Sinod l-a ales pe Mitropolitul Iustin Moisescu; acest mitropolit cărturar a avut o altă viziune cu privire la măreţia construcţiilor bisericeşti. Aşa se face că – până ce paraclisul avea să fie pictat, ţinându-se seama şi de cerinţele desfăşurării în condiţii optime a cultului divin – s-au mai făcut şi alte modificări, după schiţele unui alt arhitect bucureştean, Ştefan Berechet, ajungându-se în cele din urmă la forma actuală; adică planul trilobat, specific bisericilor moldoveneşti. Pe latura de nord-vest s-a construit o clopotniţă. Pictura, în tehnica al fresco, a fost încheiată în anul 1967, când a fost şi sfinţită; ea a fost executată de pictorul Vasile Pascu, din Focşani, după un deviz întocmit de Mitropolitul Tit Simedrea; stareţ fiind Părintele Hrisostom Apostolache. Între timp, pictura din altar şi naos a fost acoperită de un strat de fum, iar cea din pronaos şi pridvor – datorită condensului şi a cantităţilor mari de lumânări aprinse – s-a degradat aşa încât, în anul 1995, a fost nevoie de o restaurare integrală a picturii. Lucrările de curăţire şi restaurare a picturii au fost executate de pictorul Virgil Moraru, însoţit de ucenicii săi; stareţ fiind Părintele Hrisostom Dănilă, care a urmat în scaun Părintelui Partenie Mănescu, retras la Mănăstirea Sihăstria. Tot atunci s-au restaurat şi zugrăvit toate casele şi anexele din incinta schitului, s-a confecţionat – pe structură metalică – un lumânărar şi o sală pentru parastase. De toate aceste lucrări, cu binecuvântarea chiriarhului, m-am ocupat personal. Sigur, ulterior, în 2005, s-au făcut serioase lucrări de consolidare, restaurare şi înnoire şi la casa mitropolitană; atunci s-au modernizat şi interioarele celorlalte clădiri. Însă – dincolo de acest excurs istoric privind schitul de odinioară – mănăstirea de astăzi mi-a atras atenţia prin sfinţenia vieţii multor părinţi, care s-au nevoit în acest schit; şi în anturajul cărora am copilărit. Părinţii Hrisostom Apostolache, Ieronim Gagea, Elefterie Ceobanu, Hrisostom Dănilă, Daniil Maticiuc, Calinic Vizitiu, Ioasaf Cazacu, sunt doar câteva nume de părinţi sfinţi a căror viaţă chiar nu poate să rămână acoperită de tăcere la nesfârşit. De aceea, am găsit de cuviinţă ca – în paginile acestei cărţi, împreună cu cei care i-au cunoscut, de aproape şi de departe, întrucât arhiva mănăstirii este destul de săracă – să le reconstituim amintirea, ştiut fiind faptul că o Biserică fără monahi este o Biserică fără ideal. Mulţumesc celor care au contribuit la alcătuirea acestui volum de a cărei importanţă îşi vor da seama, cu precădere, cei care vor avea bucuria sfântă de a le proclama canonizarea, trecându-i în rândul sfinţilor; prin aceasta confirmându-se că şi în părţile Iaşilor se nasc sfinţi.
Autor: Preasfințitul Calinic Botoșăneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor Editura: Doxologia; An apariţie: 2015; Nr. pagini: 193 ; Format: 23cm x 13cm; Coperta cartonata
Livrare prin curier sau ridicare personală de la sediul nostru din Iași, Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, nr. 14, cod 700064, România.
Urmărirea comenzii
După ce ați înregistrat comanda, puteți urmări statusul acesteia din contul dumneavoastră de client, din secțiunea „Comenzi”.
Modalități de livrare
Când înregistrați comanda, trebuie să alegeți și modalitatea în care vreți să v-o livrăm. Termenul de livrare al produselor cumpărate de pe site-ul nostru se încadrează între 1 și 5 zile lucrătoare, cu condiția să fie disponibile în stoc.
Livrare prin curier rapid (Nemo Express)
Comanda va ajunge la dumneavoastră în 1-2 zile lucrătoare din momentul în care predăm coletul curierului.
Ridicare de la Poșta Română
Dacă ați înregistrat comanda până la ora 14.00, o veți putea ridica în termen de 3-5 zile lucrătoare de la oficiul poștal din localitatea dumneavoastră.
Se poate opta și pentru ridicarea personală de la sediul nostru, Iași, Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, nr. 14 (Casa Nicodim – Librăria Doxologia). În acest caz, comanda se realizează folosind una dintre modalitățile de contact furnizate.
În cazul în care localitatea dumneavoastră nu se află în lista curierului, se vor aplica taxe suplimentare pentru transport. Pentru verificare, a se vedea lista atașată mai jos.
Plata cu card bancar VISA sau Mastercard / Plata numerar / Transfer prin internet banking: iTransfer / Ordin de plată.
Modalități de plată
Pentru a achita produsele comandate pe https://magazinmmb.ro aveți la dispoziție mai multe opțiuni:
- Plata cu card bancar VISA sau Mastercard
- Plata numerar, la primirea coletului
- Plata numerar, la ridicarea coletului de la sediul nostru
- Ordin de plată
- Transfer prin internet banking: iTransfer
1. Plata online cu cardul
Se poate efectua plata online cu cardul personal sau al firmei, în condiții de siguranță deplină. Cardurile acceptate la plată sunt cele emise sub siglele VISA și MASTERCARD.
Nu se percepe nici un comision suplimentar pentru tranzacții.
Pentru asigurarea securității tranzacțiilor, Magazin MMB folosește platforma NETOPIA mobilPay.
Pentru finalizarea corectă a tranzacției, trebuie introduse datele necesare autorizării tranzacției în platforma de plăți NETOPIA mobilPay.
În cazul în care cardul este asociat unui cont în altă monedă decât RON, tranzacțiile se efectuează în lei, potrivit cursului de schimb al băncii emitente pentru cardul respectiv.
Procesarea datelor de card se face în mod exclusiv prin intermediul platformei de plată NETOPIA mobilPay.
magazin.mmb.ro nu solicită și nu stochează nici un fel de detalii referitoare la cardul dumneavoastră.
2. Plata numerar/ramburs
Plata se face în lei, integral, la livrare. Plata se va face către agentul de curierat care efectuează livrarea sau la oficiul poștal, împreună cu taxele de livrare incluse în valoarea facturii.
3. Ordin de plată
Se generează o factură proformă și se trimite prin e-mail sau fax către client. Livrarea mărfii se face după confirmarea plății proformei emise, în contul de mai jos.
Produsele vor fi trimise clientului sau se pot ridica de la sediu după ce se are evidența intrării banilor în contul bancar al Magazinului MMB.
4. Plata prin transfer bancar electronic
Puteți utiliza aplicația de internet banking a băncii dumneavoastră pentru a efectua plata, exact ca în cazul unui transfer bancar obișnuit. Transferul bancar se va face în urma emiterii unei facturi proforme, iar condițiile de livrare sunt aceleași ca în cazul plății prin ordin de plată.
Nume firmă: Mitropolia Moldovei si Bucovinei Librariile Mitropolitane "Sf. Cuv. Parascheva"
Cont lei: RO47 RNCB 0178 0110 9345 0003
Banca: Banca Comerciala Romana
Cont lei: RO32 CECEIS 1030RON1100046
Banca: CEC Bank
Cont euro : RO 51 RNCB 0178 0110 9345 0028
Cod Swift: RNCB ROBU
Banca: Banca Comerciala Romana. AL. I. Cuza. Iasi
Cod unic înregistrare: 5334656








































Adaugă comentariu nou