Ștergerea urmelor
Ștergerea urmelor…
Cândva, la începutul veacului acestuia, părintele Toader, de la Biserica Doamnei din București, mi-a pus în mână, spre cercetare, o cutie pentru hârtie fotografică, fără identitate. În interior se suprapuneau straturi de cioburi aparținând unor negative 18 x 24cm, realizate cu o cameră profesionistă. Sub devălmășia de cioburi supraviețuiseră, întregi, câteva plăci fotografice. Am recunoscut printre ele imagini care serviseră în 1942...
Ștergerea urmelor…
Cândva, la începutul veacului acestuia, părintele Toader, de la Biserica Doamnei din București, mi-a pus în mână, spre cercetare, o cutie pentru hârtie fotografică, fără identitate. În interior se suprapuneau straturi de cioburi aparținând unor negative 18 x 24cm, realizate cu o cameră profesionistă. Sub devălmășia de cioburi supraviețuiseră, întregi, câteva plăci fotografice. Am recunoscut printre ele imagini care serviseră în 1942 bizantinistului I.D. Ștefănescu pentru ilustrarea studiului său despre Biserica Doamnei, publicat într-unul din ultimele numere - înainte de suprimarea comunistă - ale Buletinului Comisiunii Monumentelor Istorice. Printre imaginile cunoscute se aflau și câteva negative care nu fuseseră niciodată publicate. Imaginile păreau străine Bisericii Doamnei așa cum intrase în conștiința publică începând cu anii ’30 ai veacului trecut. Copiasem febril negativele prin contactul direct cu hârtia fotografică, încercând să le identific. Văzut fragmentar, naosul ctitoriei lui Șerban Cantacuzino și a Doamnei Maria era de nerecunoscut, iar imaginile erau cu atât mai tulburătoare cu cât le înțelegeai sensul: duhul secularizării, cum ar fi spus D-l Paul Gherasim … ștergerea urmelor… Ansamblul iconografic datorat zugravilor Constantinos și Ioan, a cărui frumusețe, exaltată de prezența amplă și intensă a cinabrului, întrecea tot ce dăruiseră ctitorii Bucureștilor medievali, fusese martelat sistematic în registrul inferior, al Sfinților în picioare și pe anumite suprafețe din registrele superioare, acolo unde o nouă pictură urma să o înlocuiască pe cea veche. În rest - și aceasta o vedeam cu prisosință în fotografii – o trivială imitație de marmoră acoperea, de la un capăt la altul al bisericii, vechile fresce cantacuzine. În duhul secularizării, pictura ce avea să marcheze începutul unei admirabile epoci de zugrăvie, a cărei lucrare exemplară avea să devină ansamblul monastic de la Hurezi, trebuia să dispară…
S-au succedat apoi prin memoria mea ctitoriile bucureștene devenite un dramatic palimpsest al epocilor care își mutilau predecesorii, care își îngropau nemilos tradiția și actul prim al ctitoririi sub straturi… straturi plăsmuite din vanitatea înnoirii și ignoranță. Colțea, Biserica Icoanei, Biserica Olari, Biserica Flămânda, Curtea Veche… Mi-au reapărut în minte frescele Bisericii brâncovenești de la Potlogi, martelate de la un capăt la celălalt, am revăzut singurul ansamblu iconografic al Țării Românești, din veacul al XIV-lea care ar fi putut supraviețui aproape intact dacă inițiativele unor ostenitori locali și a unor zugravi întăriți în convingerea lor că se pot substitui meșterilor bizantini de odinioară nu l-ar fi transformat într-o suprafață murală mutilată de lovituri, rezidiri și repictări înșelătoare. O succesiune de gesturi cu aparente devize reparatorii ne apar astăzi ca un veritabil damnatio memoriae de la un capăt la altul al țării, din Valahia până în Moldova Sfântului Ștefan și a urmașilor săi și până în Hațegul ctitoriilor cneziale.
Îmi vine în minte, mai dureros și mai fără speranță, o lume a cărei dispariție se desăvârșește sub ochii noștri. În parcursul grăbit al câtorva decenii, lumea încă tradițională a satului, lumea care se contopea odinioară cu natura din jur, prin lemnul, lutul, piatra și varul caselor și al ctitoriilor țărănești, a fost înlocuită cu un hibrid de arhitectură orgolioasă, lipsită de proporție și ritm, etalându-și stridențele într-o risipă de materiale pe care noua piață a construcțiilor o pune la dispoziție cu generozitate. În acest timp, uitate sau abandonate, casele Domnului dispar. Croite alert, cu barda, din trunchiuri robuste de stejar, ele apăreau ca un chivot prețios, suplu și rafinat în detaliile sale. Pentru cine are ochi să vadă și minte să înțeleagă aceste ctitorii ale țăranilor ne demonstrează cum este posibil ca o bisericuță mică să întreacă în proporții și frumusețe performanța copleșitoare a unei catedrale. Un lanț, odinioară mult mai amplu, de astfel de biserici se desfășoară pe întreg teritoriul țării, iar urmele unor dispărute verigi, știute și neștiute, zac ascunse sub construcții ecleziale din zid. Devenite uneori călătoare, prin voința comunităților țărănești, alteori supraviețuind „învelite” în tencuieli și zidării, bisericile de lemn au încetat de la o vreme să mai reprezinte tezaurul locului fiind eclipsate de mult mai cuprinzătoarele construcții ecleziale din zid. Pe măsură ce statutul fragilelor bisericuțe din lemn se pierdea, se ștergea din conștiința comunităților și apartenența acestora la o tradiție creștină fondatoare, la ceea ce Iorga numea „zorii” civilizației medievale pe teritoriul românesc. Fără a mai reprezenta un model pentru continuitatea unei tradiții, ultimele nave ale vieții bisericești din satul românesc rămâneau supraviețuitoarele unei arte „populare” ruptă de marea moștenire bizantină. Paradoxal, aceste mărturii, în cea mai mare parte relativ recente – veacurile XVIII-XIX - ale unei vechi tradiții constructive, erau sortite, în bătălia pentru supraviețuirea patrimoniului, să dispară primele.
Profesorul Coriolan Petranu ne-a lăsat una din cele mai mai tulburătoare imagini despre dispariția ctitoriilor țărănești pe care o reproducem aici spre luare aminte:
„Bisericile de lemn dispar mereu din cauza materialului nedurabil și a unei false ambiții a poporului și conducătorilor de la sate de a avea biserici de zid. În județul Arad în doi ani au dispărut șapte, în județul Sătmar s-au distrus multe de la publicația lui Schulez încoace, între ele chiar și cea mai celebră din Roșiori (Vereșmort). În județul Turda între 1895-1905 s-au distrus 12 biserici. În județul Bihor situația nu e mai favorabilă. La Șauaeu și Șumighiu s-a demolat biserica în anul trecut, parohia Ghighișeni a primit aprobarea de a demola și vinde biserica, la Poiana bârnele pereților au fost înlocuite cu ziduri, la Gepiș biserica de lemn a fost înlocuită cu una de zid, la Cornițăl și Cetea bisericile de lemn nu mai sunt în uz, ele se vor vinde la licitație, la Lelești s-a zidit una nouă deoarece cea veche a fost lovită de trăsnet, bisericile de lemn din Țețchea, Căbești, Dobrești, Chișcău sunt ruine, cele din Josani, Stracoș, Brusturi, se află în stare rea, alături de ele multe alte biserici; bisericile din Hodiș, Olcea, Hotar, urmează a-și ceda locul în scurt timp unor clădiri noi, ele sunt pe cale de a dispărea, biserica gr.-cat. din Beznea va fi transformată în casă culturală, având credincioșii uniți într-o biserică nouă de zid. Astfel de știri ne sosesc din toate județele. În medie câte două biserici de lemn dispar anual într-un județ, vreo patruzeci anual dincoace de Carpați, ceea ce înseamnă că în treizeci de ani nu vom mai avea nici una.”1
Dan Mohanu
1 Dr. Coriolan Petranu, Monumentele istorice ale județului Bihor. I. Bisericile de lemn, Sibiu, 1931, pp. 5-6.
Data apariției: 2017
Număr pagini: 84
ISBN: 978-606-666-626-8
Tip copertă: broșată
Format carte: 21 x 25 cm
Culoare interior: color
Livrare prin curier sau ridicare personală de la sediul nostru din Iași, Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, nr. 14, cod 700064, România.
Urmărirea comenzii
După ce ați înregistrat comanda, puteți urmări statusul acesteia din contul dumneavoastră de client, din secțiunea „Comenzi”.
Modalități de livrare
Când înregistrați comanda, trebuie să alegeți și modalitatea în care vreți să v-o livrăm. Termenul de livrare al produselor cumpărate de pe site-ul nostru se încadrează între 1 și 5 zile lucrătoare, cu condiția să fie disponibile în stoc.
Livrare prin curier rapid (Nemo Express)
Comanda va ajunge la dumneavoastră în 1-2 zile lucrătoare din momentul în care predăm coletul curierului.
Ridicare de la Poșta Română
Dacă ați înregistrat comanda până la ora 14.00, o veți putea ridica în termen de 3-5 zile lucrătoare de la oficiul poștal din localitatea dumneavoastră.
Se poate opta și pentru ridicarea personală de la sediul nostru, Iași, Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, nr. 14 (Casa Nicodim – Librăria Doxologia). În acest caz, comanda se realizează folosind una dintre modalitățile de contact furnizate.
În cazul în care localitatea dumneavoastră nu se află în lista curierului, se vor aplica taxe suplimentare pentru transport. Pentru verificare, a se vedea lista atașată mai jos.
Plata cu card bancar VISA sau Mastercard / Plata numerar / Transfer prin internet banking: iTransfer / Ordin de plată.
Modalități de plată
Pentru a achita produsele comandate pe https://magazinmmb.ro aveți la dispoziție mai multe opțiuni:
- Plata cu card bancar VISA sau Mastercard
- Plata numerar, la primirea coletului
- Plata numerar, la ridicarea coletului de la sediul nostru
- Ordin de plată
- Transfer prin internet banking: iTransfer
1. Plata online cu cardul
Se poate efectua plata online cu cardul personal sau al firmei, în condiții de siguranță deplină. Cardurile acceptate la plată sunt cele emise sub siglele VISA și MASTERCARD.
Nu se percepe nici un comision suplimentar pentru tranzacții.
Pentru asigurarea securității tranzacțiilor, Magazin MMB folosește platforma NETOPIA mobilPay.
Pentru finalizarea corectă a tranzacției, trebuie introduse datele necesare autorizării tranzacției în platforma de plăți NETOPIA mobilPay.
În cazul în care cardul este asociat unui cont în altă monedă decât RON, tranzacțiile se efectuează în lei, potrivit cursului de schimb al băncii emitente pentru cardul respectiv.
Procesarea datelor de card se face în mod exclusiv prin intermediul platformei de plată NETOPIA mobilPay.
magazin.mmb.ro nu solicită și nu stochează nici un fel de detalii referitoare la cardul dumneavoastră.
2. Plata numerar/ramburs
Plata se face în lei, integral, la livrare. Plata se va face către agentul de curierat care efectuează livrarea sau la oficiul poștal, împreună cu taxele de livrare incluse în valoarea facturii.
3. Ordin de plată
Se generează o factură proformă și se trimite prin e-mail sau fax către client. Livrarea mărfii se face după confirmarea plății proformei emise, în contul de mai jos.
Produsele vor fi trimise clientului sau se pot ridica de la sediu după ce se are evidența intrării banilor în contul bancar al Magazinului MMB.
4. Plata prin transfer bancar electronic
Puteți utiliza aplicația de internet banking a băncii dumneavoastră pentru a efectua plata, exact ca în cazul unui transfer bancar obișnuit. Transferul bancar se va face în urma emiterii unei facturi proforme, iar condițiile de livrare sunt aceleași ca în cazul plății prin ordin de plată.
Nume firmă: Mitropolia Moldovei si Bucovinei Librariile Mitropolitane "Sf. Cuv. Parascheva"
Cont lei: RO47 RNCB 0178 0110 9345 0003
Banca: Banca Comerciala Romana
Cont lei: RO32 CECEIS 1030RON1100046
Banca: CEC Bank
Cont euro : RO 51 RNCB 0178 0110 9345 0028
Cod Swift: RNCB ROBU
Banca: Banca Comerciala Romana. AL. I. Cuza. Iasi
Cod unic înregistrare: 5334656
Adaugă comentariu nou