Cod produs: Icoana si iconari in Romania: cat Bizant, cat Occident? - Elena
Disponibilitate: In stoc

Icoana si iconari in Romania: cat Bizant, cat Occident? - Elena Ene D-Vasilescu

   
      0 review-uri      
34 LEI
 

Fiind una dintre cele mai importante componente ale culturii, arta contribuie la descoperirea si intelegerea sensurilor multiple ale existentei. In Ortodoxie, arta caracterizata de o complexa si cuprinzatoare motivatie teologica are functie liturgica. Cinstirea icoanei il elibereaza pe om de limitele timpului si ale spatiului, il inalta pe om spre o stare duhovniceasca noua, il transforma sufleteste si rational, iar aceasta spiritualizare si innoire in Hristos rodeste...

mai mult  +

Fiind una dintre cele mai importante componente ale culturii, arta contribuie la descoperirea si intelegerea sensurilor multiple ale existentei. In Ortodoxie, arta caracterizata de o complexa si cuprinzatoare motivatie teologica are functie liturgica. Cinstirea icoanei il elibereaza pe om de limitele timpului si ale spatiului, il inalta pe om spre o stare duhovniceasca noua, il transforma sufleteste si rational, iar aceasta spiritualizare si innoire in Hristos rodeste in sufletul omului sensibilitatea estetica. Prin urmare, icoana are un rol mijlocitor, revelator si catehetic, facandu-l pe omul cinstitor de Dumnezeu prin icoana transfigurator al materiei, creator al sacrului. In primul capitol al acestei carti, autoarea vorbeste despre influenta si confluenta crestinismului oriental si cel occidental in ceea ce priveste arta bisericeasca de pana la Schisma din 1054. Facand apoi referire la contextul politic-cultural intern si extern, doamna D-Vasilescu realizeaza o analiza istorica a traditiei ortodoxe romanesti de zugravire a icoanelor si frescelor, cu precadere in perioada cuprinsa intre cea de-a doua jumatate a secolului al XIX-lea si contemporaneitate. Capitolul al doilea subliniaza aparitia in spatiul ortodox romanesc a secolului al XIX-lea a unui stil distinct de pictura bisericeasca, marcat de influenta occidentala. Prezentand ca modele cativa remarcabili iconari, autoarea subliniaza in capitolul al III-lea trasaturile canonice ale profesiei de iconar si rolul manastirilor in pregatirea acestora. Capitolul urmator il are in prim plan pe marele pictor Gheorghe Tattarascu, fiind pusa in evidenta influenta considerabila pe care acesta a avut-o asupra picturii romanesti bisericesti. Este mentionata aici si decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe Romane, din anul 1889, de revenire la stilul bizantin. Ultimul capitol al cartii reproduce interviuri cu pictori de icoane, cu persoane implicate in educarea acestora, sau cu functii de conducere in Biserica Ortodoxa Romana. Prin realizarea acestor interviuri, autoarea a dorit sa evidentieze importanta pe care iconarii o dau respectarii traditiei picturii de icoana si sa identifice eventualele efecte ale constrangerii comuniste asupra exercitarii profesiei de pictor bisericesc. Cartea, bine documentata stiintific, cu juste analize si comentarii, urmeaza ideea consemnata de autoare in concluziile sale: „descrierea cea mai potrivita a situatiei actuale din pictura bisericeasca din Romania este in termeni de coexistenta a icoanelor pictate in mai multe modalitati, toate sub ideea generala a unei picturi bisericesti de traditie bizantina”. Icoana si iconari in Romania: cat Bizant, cat Occident? ofera pretioase informatii cu caracter dogmatic, liturgic, istoric, de cultura si tehnica iconografica, adresandu-se cu precadere pictorilor de icoane, teologi demni de patrimoniul iconografic romanesc si aparatori ai erminiei bizantine autentice si nefalsificate.

mai puțin  -